Drie stappen Meditatie

Ga in de gemakkelijke houding zitten en sluit je ogen.

Wat is het tegenovergestelde van moed? Juist, het is angst; een negatieve emotie die vaak tot een gevoel van stress leidt. Om bewust of onbewuste angsten los te  laten, kun je een hand op je navel leggen. Probeer het maar eens. Adem rustig door en voel wat er met je gebeurt. Je kunt deze truc gebruiken om tot rust te komen wanneer je erg gespannen bent.

Laat nu je handen in de Gyan Mudra op je knieën rusten. Dit is de mudra van innerlijke wijsheid, die bovendien een kalmerend effect heef en je helpt te concentreren. Het is belangrijk om tijdens de meditatie er bewust voor te kiezen alleen maar te zijn.

Stap1: Voel waar je bang voor bent. Wat zijn je angsten?

Ga in je verbeelding naar een plek waar jij je veilig en geborgen voelt. Het maakt niet uit of hij echt bestaat of dat je hem ter plekke verzint. Je kan altijd terug naar je veilige plek.

Stap2: Hoe zou het zijn als je niet bang was? Om zonder angst te leven?

Denk even aan je angst, kijk maar hoe je leven eruit zou zien zonder angst. Kies een manier uit om je angst los te laten. Laat bijvoorbeeld je angst naar beneden wegvloeien, diep de aarde in, waar het heet is en je angst verbrandt. Of blaas je angst in een ballon, net zo lang tot hij vol is en laat ‘m los en wegvliegen en je angst uit de ballon leeg lopen. Weg angst!
Je bent moedig en je doet wat je wilt doen. Hoe zit je leven er uit zonder angst? Stel je het je eens voor en doe alsof het de realiteit is. Ervaar de vreugde en het gevoel van overwinning dat dit je geeft!

Stap3: Toon je dankbaarheid

Wees dankbaar voor je moed en voor alles wat je wilt bereiken, alsof het nu al zo is. Herhaal in jezelf: ’Ik ben dankbaar voor mijn moed’. Dankbaarheid is het krachtigste gebed ter wereld, maak er gebruik van.

moed

Leave a Reply

Post Navigation