Start met even alledag voor alledag laten, aanvaarden dat onze zorgen wel even kunnen wachten. En alles wat we kwijt willen van ons afschudden.

Hartcoherentie

Stap 1

3 maal langzaam en diep adem halen. Stimuleert parasympatisch systeem (zorgt voor rust en herstel) en remt je systeem af. Na uitademing, paar seconden ademrust, tot de inademing vanzelf komt. Laat jezelf meevoeren met de ademstroom en voel dat je op een natuurlijke manier overgaat in een zacht en licht gevoel van evenwicht.

Stap 2

Richt je aandacht op je hartstreek. Stel je voor dat je door je hart ademhaalt (of door middengebied van borststreek, als je je hart niet rechtstreeks voelt) Blijf rustig en diep ademhalen, heel natuurlijk, zonder te forceren.

Stel je voor hoe elke ademtocht door jouw hart, dit zo belangrijke deel van je lichaam gaat. Stel je voor dat je bij het inademen de zuurstof brengt die het nodig heeft, en dat het zich bij het uitademen ontdoet van afvalstoffen die het niet meer nodig heeft.
Stel je voor dat de soepele beweging van de ademhaling het hart wast in een bad van pure, reinigende en kalmerende lucht.  Je geeft het hart dit geschenk.

Je kunt je je hart voorstellen als een kind in een badje lauwwarm water, waarin het lekker spartelt en speelt, in zijn eigen ritme, zonder dwang of verplichtingen. Als aan een spelend kind van wie je houdt, vraag je het hart alleen maar zichzelf te zijn, in zijn natuurlijke element, en kijk toe hoe het zich op zijn manier ontspant, terwijl je het blijft voorzien van zachte en liefelijke lucht.

Stap 3

Maak contact met het gevoel van warmte of ruimte dat in je hartgebied opkomt. Ga er met je gedachten of je ademhaling in mee, moedig het aan. Dat gevoel is in het begin vaak wat verlegen en maakt zich terluiks kenbaar. Misschien heeft het hart zich lang niet laten zien, loom en onzeker opent het eerst één oog, dan beide ogen en het wordt pas echt wakker als het aangemoedigd wordt! Een manier om het hart aan te moedigen is om een gevoel van dankbaarheid op te roepen en je borst daarmee te vullen. Het hart is buitengewoon gevoelig voor dankbaarheid, voor elk gevoel van liefde. Dus denk bijv aan iemand van wie je houdt en die van jou houdt, of een vertrouwd huisdier. Of een vredige plek in de natuur dat je een gevoel van innerlijke dankbaarheid geeft. Of dankbaarheid bij de herinnnering aan geluk bij een activiteit; een afdaling bij het skien, een zeilboot in de wind.

Je zult merken dat er als vanzelf een glimlach opkomt. Dat is een heel eenvoudig teken dat de hartcoherentie tot stand is gekomen.

En misschien kun je in deze toestand wel rechtstreeks met je hart spreken!

Met oefening houdt toestand van hartcoherentie wel half uur aan.

Fase van Hartcoherentie: van veranderlijkheid van de hartslag, naar ritme en regelmaat van het hart. Die coherentie in het ritme van de hartslag verspreid zich snel naar emotionele brein. Dat krijgt het signaal dat in de fysiologie alles in orde is. En emotionele brein zendt weer signaal naar hart uit om hartcoherentie te versterken. Tweerichtingverkeer!

Autonome zenuwstelsel stabiliseert. Toegang tot wijsheid van emotionele brein – intuitie – en functies van cognitieve brein – helder denken, redeneren, plannen.

Maar ook: niveaus van stress en depressie nemen af, bloeddruk daalt, lichamelijke conditie verbetert, verbetering van hormonale evenwicht, immuunsysteem profiteert.

Leave a Reply

Post Navigation